kvinnor, tjejer, brudar, guzzar, gäris, babes, flickor ♀

Idag är det alltså Internationella Kvinnodagen. 
Men det är ingen dag för gratulationer, för då har du helt plötsligt godkänt att kvinnor får EN dag på året. Inte 365.
Dags att gratta är det när den här dagen inte behövs längre. När mamma slipper diska, städa och laga mat FLER dagar än den 8 Mars.  Det här en sorgens dag (tilllåt mig vara dramatiskt)
Det är det som är skillnaden kära ni som sitter där och kläcker ur er "Amen om feminism handlar om att jämnställdhet så borde väl det finns en internationell MANSdag också vavava". Håll käften. 
Har du inte insett att alla andra dagar, delvis mot vår vilja, fortfarande tillhör männen. 
 
Att männen fortfarande har högre lön än kvinnorna, att näthatet mot kvinnor florerar över internet, att de kvinnodominerade yrkerna fortfarande har lägre lön, att det är kvinnorna som skyndar på stegen när det är mitt i natten och ingen är i närheten och den där killen bakom dig går ovanligt snabbt, att tjejerna fortfarande pratar mindre i klassrummen runt om i världen, att abortfrågan fortfarande existerar, att tjejer får slampa skriket efter sig medans killarna får en high-five och att kvinnor förminskas, målas upp som svaga och inte får ta plats. 
Det här är förjävligt. Det ger mig dålig smak i munnen. 
 
Jag är trött på att höra att Sverige faktiskt ÄR jämnställt. Ja Sverige är jätteduktiga, bravo, bravo. Vi är på god väg. Men vi är inte där än. Jag kan vara stolt över Sverige, men jag är inte nöjd.
Ja jag tänker vara ett sånt där jobbigt feministluder, om du misstycker kan du väl lämna en kommentar om hur du tänker våldta mig och hänga upp mig i köttkrokar. För det är väl sådant vi kvinnor måste ta. 
Och nej jag menar inte att alla män är svin, självklart inte. Jag menar att alla som inte vill att det ska vara jämnställt är svin. Det är för i helvete helt logiskt att vi ska ha samma rättigheter. Lika logiskt som att rasism/homofobi/nazism inte ska existera är det att sexism inte ska existera. 
Nu är det 2013 och jag vill ha FUCKING FÖRÄNDRING. 
 
puss o kram ses på stan 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0