Om att sluta röka

 
Jag har rökt i ungefär 3 år. Började när jag var 14-15 och i år fyller jag 18. Och nu känner jag att det får räcka. Jag har skjutit upp att sluta alldeles för länge. Pinsamt länge. Har hela tiden hittat på bortförklaringar för mig själv som förklarar varför jag inte behöver sluta just nu. Tänkte skriva dom här och sen svar på tal, mest för mig själv men ni får gärna också läsa dom!! Vore ju fett om nån mer vill haka på min (förhoppningsvis) nya, rökfria livstil. 
  • Du röker ändå så lite så det spelar ingen större roll - Det här har nog vart den bortförklaringen jag använt mest. Jag har aldrig varit en "ett-paket-per-dag-tjej" och det är nåt jag varit väldigt stolt över, ha hållt mig till 5-6 cigg ungefär (är det fest kanske något mer) och därför tänkte att det inte spelar så stor roll. Men om varje cigg förkortar livet med typ 5 min, då kan man ju fråga sig om det verkligen är värt det, även fast det "bara" är fem per dag. Sen måste man tänka på att alla som nu är uppe i ett paket per dag började som mig. Det är ofta så man slutar även om man inte röker mycket de första åren.
  • Jag kan sluta efter gymnasiet/när jag bestämmer mig för att skaffa barn/fyller 20 - Ju längre du röker desto svårare blir det att sluta och desto jobbigare abstinensbesvär får du. Och varför inte sluta nu bara, SERIÖST ANNA. Många kvinnor säger att dom ska sluta när dom blir gravida men det är skitsvårt (samt att de flesta som försöker sluta får återfall åtminstonde ett par gånger, vill du riskera att få återfall med en bebi i magen?) och de tar ofta några veckor innan man märker att man är gravid och under den tiden "tvingar" du fostret att röka med dig. Det blir dessutom svårare att bli gravid om du rökt länge.
  • Eftersom att du inte röker SÅ mycket är det inte SÅ mycket pengar som går åt och då är det enda "småpengar" som du skulle lägga på annat onödigt, typ fika - Visst det kanske inte är så mycket pengar, men det är enda ungefär 104 kronor i veckan (röker ca 2 pack i veckan), 416 kronor på en månad och 4992 kronor på ett år. Och ja visst, du kanske lägger dom där 104 kronorna på fika med fika får du inte cancer av. SAMT att jag nu bestämt mig för att spara alla pengar jag skulle köpt cigg för och så väntar jag ett tag så får vi se vad jag gör med dom, på så sätt blir det ännu roligare att kämpa när jag öppnar det där kontot och tex kan köpa ett par helt nya sneaks.
  • Det är det sociala och vanesaken. Hur ska du kunna gå på fest utan att röka? Träffa någon? Vänta på bussen? Belöna dig själv när du gjort något jobbigt? HUR SKA DETTA GÅ ANNA???? - Det kommer att gå. Det jobbigaste blir att bryta vanorna. Men när du väntar på bussen, det är fem minuter. Tänk på att du slipper rynkor, gula tänder och iskalla fingrar och att om fem minuter är bussen där och suget kommer gå över. När det gäller fester har jag faktiskt tänkt till och insett att jag inte röker så mycket på fester ändå, och när jag väl gör det fryser jag mest och njuter inte särskilt mycket. Är du ledsen eller arg kan du inte ta en cigg för att dämpa ångesten, du måste helt enkelt ta tag i det vilket är MODIGT. Ingen kommer dissa dig bara för att du inte röker, om nån mot förmodan ändå gör det är de ingeting att ha.
  • Det ser coolt ut att röka - Aah det tycker jag fortfarande, FAN. Det är fett snyggt kan jag inte bortse ifrån. Men däremot är det inte särskilt snyggt när en 30plussare röker, det är mest sad tycker jag. Och rynkorna, de gula tänderna och fingrarna samt en otrände kropp är inte särskilt coolt. Dessutom är du ju så fucking fly ändå att det inte spelar nån roll du kommer fortfarande va cool. Och det är massa ungdomar som röker, färre som inte röker så då kan man ju fråga sig vad som är coolt egentligen? ATT STÅ EMOT.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0