feminism

Okej ja, nu tänkte jag vara sådär supertråkig men det är min blogg och jag skriver vad jag vill HAH
 
Det verkar som att sorgligt många har missuppfattat vad feminism handlar om. 
För att feminist måste du inte vara kvinna, du måste inte vägra att raka dig under armarna och hata alla män. Att vara feminist innebär helt enkelt att du vill att kvinnor och män ska ha samma rättigheter på alla plan, på jobbet, i skolan, i hemmet osv. Det ska vara rättvist.
Feminism handlar inte om att kvinnor ska ha all makt och på nåt sätt "ta över" männen. Feminister vill inte att alla partiledare ska vara kvinnor, de vill precis som alla andra att invividen ska spela större roll än könet.
Det är ju det feminism går ut på!
Folk som är för jämnställdhet men inte vill kalla sig för feminister tycker jag har en extrem dubbelmoral.
Visst det är upp till var och en vad man vill kalla sig, men det just feminister står för är jämnställdhet så varför kan du inte bara kalla dig för feminist?
Kanske för att det har blivit lite utav ett skällsord. Folk tar lixom för givet att om du är feminist är du en galning som vill ta livet av alla män och för någon form av kvinnodiktatur vilket inte.är.sant.
Jag tror att alla dessa fördomar rotar sig i att feministerna ifrågasätter den rådande ordningen, detta tycker antaglien många känns läskigt. Lite som ett uppror som måste slås ner. Dessutom är det alltid folk som är extrema inom något som framställs i tex media. Det är inte ofta de interjuvar en vanlig, sextonårig feminist, istället ska det prata med Gudrun Schyman som bränner upp 100 000kr. Sorgligt men sant. 
Det finns ju fördomar inom alla grupper, det är ju tex inte sant att alla vänsterpartister är kommunister som är för någon form utav stalin styre. 
Alla som ifrågasätter den rådande världsbilden får ta smällar, så har det alltid vart.
Jag skulle kunna prata om det här i all evighet eftersom jag själv är feminist och alltid försöker ta chansen att övertala folk som tvekar...
Men jag vet att ingen bryr sig om att läsa ändå hahaha
 
Lånade en del bra citat osv av Sandra Beijer, bloggen Niotillfem ni veeeet
(http://rodeo.net/niotillfem/)
 
 

Kommentarer
Postat av: ella

jag läste din kloka idiot ;) <3

2012-10-19 @ 00:20:10
URL: http://ellajohannas.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0